Hem- och fritidskedjan Rusta fortsätter att växa – och lanserar, under det helägda dotterbolaget Homeshop Ventures, två fristående e-handelsbolag: Ciqola Carpets en skandinavisk mattspecialist samt Happy Angler, nordisk specialist på fiskeutrustning.

Med 150 varuhus i fyra länder är Rusta är en av Sveriges största varuhuskedjor inom hem- och fritidssegmentet. Under verksamhetsåret 2018/2019 omsatte Rusta 6,9 miljarder kronor – en ökning med 35%. Under det kommande verksamhetsåret väntas kedjan etablera 20 nya varuhus över bolagets fyra marknader.

Nu kompletteras Rusta-koncernens bolagsportfölj med ett dotterbolag för e-handel. Homeshop Ventures är ett självständigt bolag inom Rusta-koncernen och ägs till 100 procent av Rusta AB. Per Wennerström utsågs tidigare i år till VD för den nya verksamheten.

– Att samtidigt vara en del av Rusta ger oss möjlighet att samverka med moderbolagets etablerade logistiklösningar och snabbt komma upp i stora volymer, säger Per Wennerström, VD på Homeshop Ventures.

Happy Angler
Ett av bolagen är Happy Angler, en ledande distributör för fiskeutrustning på nätet. Happy Angler förvärvades i samband med köpet av den finska varuhuskedjan Hong Kong 2018. Bolaget har ett brett sortiment av fiskeutrustning med försäljning i över 40 länder. Finland, Sverige och Ryssland är idag huvudmarknaderna.

https://www.happyangler.se/sv/

Ciqola Carpets
Det andra bolaget i portföljen är e-handelsbolaget Ciqola Carpets. Företaget är en mattspecialist där den enda försäljningskanalen är digital. Sortimentet är brett och innefattar handknutna och moderna mattor samt exklusivt utvalda vintagemattor. Sortimentet är noga kurerat för att passa Skandinavisk inredning.

https://www.ciqolacarpets.se

Rustas starka tillväxt har gjort att bolaget i medier beskrivits som kedjan som trotsar butiksdöden och står emot e-handelstrenden. Enligt VD Göran Westerberg innebär satsningen på nätförsäljning av mattor och fiskeutrustning ingen förändring av Rustas grundstrategi kring e-handel.

– Rusta är ett fysiskt koncept där det låga priset är vårt viktigaste kundlöfte. Så länge vi ser att den fysiska kanalen är bäst på att leverera lägsta pris till kund kommer detta vara vår huvudkanal. För specialiserade bolag som Ciqola Carpets och Happy Angler tror vi att det finns större fördelar med att satsa på försäljning via nätet, bland annat kan vi erbjuda ett väsentligt bredare sortiment som når högre upp i prisstegen till en delvis ny och bredare målgrupp, säger Göran Westerberg.

TILL RUSTA
Publicerat av webstores