E-handelskollen 2024 har 46 procent av svenskarna justerat hur de handlar från utländska e-handelsplattformar under det senaste året. Samtidigt visar undersökningen att 8 av 10 fortfarande e-handlar från internationella aktörer, och över en tredjedel har även handlat direkt via sociala medier.

Föräldrar och yngre generationer är de främsta drivkrafterna bakom dessa förändringar inom gränsöverskridande e-handel och social försäljning.

Den internationella e-handeln fortsätter att växa snabbt, och DHL har i sin E-handelskollen 2024 kartlagt konsumenternas beteenden och deras vanor när det kommer till att handla från utländska webbshoppar.

– Att vi handlar mer från utlandet är ingen nyhet, men att nästan hälften av svenskarna har ändrat sitt beteende är verkligen anmärkningsvärt. Det intressanta är att ungefär lika många har ökat som minskat sina köp från utländska sajter, säger Johan Widman, Director eCommerce på DHL Freight Sverige.

Widman tillägger också att E-handelskollen 2024 ger värdefulla insikter för e-handlare, och hjälper dem att förstå hur svenska konsumenter fördelar sina köp mellan svenska och internationella aktörer. Att känna till var produkterna skickas från och var e-handelsföretaget är baserat är av stor betydelse för konsumenterna, något som e-handlare bör ha i åtanke när de utformar sina strategier.

Undersökningen bekräftar också social försäljning som en växande trend. Mer än var tredje svensk har gjort köp direkt via sociala medier, och i grupperna Generation Z och Millennials är det varannan som har handlat på detta sätt. För dessa yngre generationer och föräldrar med barn är dessutom många av köpen mer spontana.

– Reklam och marknadsföring smälter in allt mer naturligt i våra sociala medier-flöden, och den ökade tiden vi spenderar på dessa plattformar gör att fler köp sker där. Särskilt på TikTok ser vi en snabb ökning bland yngre generationer. Utländska e-handlare har också utnyttjat detta förändrade medielandskap väl och byggt starka relationer med konsumenter via sociala medier, säger Anna Swahn, Head of Marketing & Communications på DHL Freight Sverige.

Nyckelinsikter från E-handelskollen 2024 – Gränsöverskridande e-handel

Svenskar handlar allt mer internationellt

  • 82 procent av svenskarna har handlat från utländska e-handlare under det senaste året.
  • 36 procent gör internationella köp mer än en gång i månaden.
  • 48 procent har handlat från Kina, följt av Tyskland och USA som de vanligaste ursprungsländerna.
  • Yngre konsumenter tenderar att handla mer från USA, medan äldre generationer oftare väljer Tyskland.
  • Lägre priser, större produktutbud och omfattande reklam bidrar till den ökade e-handeln från utlandet.

Förändrat beteende, särskilt bland de unga

  • 46 procent har ändrat sitt sätt att handla från utländska sajter under det senaste året.
  • Andelen som ökat respektive minskat sin internationella e-handel är ungefär lika stora.
  • Yngre generationer har stått för de största förändringarna, där en av fem i Generation Z uppger att de handlar internationellt dagligen eller veckovis.
  • Bland föräldrar har 40 procent ökat sina köp från utlandet, och hela 64 procent av de med barn handlar utomlands oftare än en gång i månaden.

Köp via sociala medier växer snabbt

  • 38 procent av svenskarna har gjort köp direkt via sociala medier under det senaste året.
  • Hälften av Generation Z och Millennials har handlat på sociala plattformar.
  • Föräldrar med barn handlar oftare via sociala medier, där 58 procent gjort köp, jämfört med 24 procent av de utan hemmavarande barn.
  • Spontanköp via sociala medier ökar, särskilt bland yngre generationer, och TikTok har snabbt blivit en viktig kanal för dessa köp.

Medvetenhet om varifrån man handlar är fortfarande låg

  • 68 procent av svenskarna tycker att det är viktigt att veta vilket land varorna kommer från.
  • Endast 28 procent är fullt medvetna om varifrån deras e-handelsköp kommer.
  • En av tre har någon gång trott att de handlade från en svensk sajt, men upptäckt att det var en utländsk butik.
  • 58 procent föredrar att handla från svenska e-handlare, medan bara 6 procent aktivt föredrar utländska butiker.

Om DHL

E-handelskollen 2024

Undersökningen bygger på data från en enkät med 5 000 svenska e-handelskonsumenter, fördelade över hela landet och inom åldersspannet 18-78 år. Studien syftar till att kartlägga hur konsumenter fördelar sina inköp mellan svenska och internationella e-handlare, samt deras medvetenhet om var produkterna skickas från.

Rapporten innehåller även insikter och rekommendationer för e-handlare från experter inom export, logistik och digitala strategier.

Publicerat av webstores